2012. június 7., csütörtök

Ananászos-túrós ökörszem



Az ökörszem egy igen kedvelt péksütemény, nagyon sok blogon találkozhattunk már vele. Én is már többször készítettem, pudingos vagy túrós töltelékkel.
Ez alkalommal ananászos-túrós változatban készítettem el, igaz az ananászos ötlet utolsó percben jött, amikor is megláttam a hűtőbe árválkodni egy kevés megmaradt ananász kompótot. Ez a kis adag ananász már úgy sem lett volna elég senkinek, azonban igen finom ízt adott a túrónak.:)

Hozzávalók a tésztához:

- 50 dkg liszt
- 10 dkg cukor
- csipet só
- 1 tojás + 1 tojássárga
- 2,5 dkg friss élesztő
- 2 dl tej
- 8 dkg vaj

Hozzávalók a töltelékhez:

- 35 dkg tehéntúró
- 1 tojássárga
- 7 dkg cukor
- 1 cs vanília cukor
- 1/2 citrom reszelt héja
- ananász kompót (nem tudom pontosan mennyi volt, mert nem mértem meg)

Lekenéshez: 1 tojássárga+1 ek víz

Elkészítés:

1 dl langyos tejbe elkavarunk 1 ek cukrot és lisztet, majd belemorzsoljuk az élesztőt. Az edényt lefödjük és langyos helyre tesszük.

A lisztet a cukorral és sóval elkavarjuk, majd a dagasztó tálba vagy egyenesen a dolgozó felületre szórjuk. A közepébe egy kis fészket formálunk és az egész tojást meg a tojássárgát beleütjük, majd elkavarjuk a tojásokat a körülötte levő liszttel, meghagyva a fészket. A már felfutott élesztőt ráöntjük és összedolgozzuk. Ekkor hozzáadjuk a felolvasztott vajat, és sima tésztává gyúrjuk.

A megdagasztott tésztát tiszta konyharuhával letakarjuk, langyos helyre tesszük és duplájára kelesztjük.

Amíg kel a tészta elkészítjük a tölteléket, amihez a túrót áttörjük , összekeverjük a cukrokkal , tojássárgával, reszelt citromhéjjal és az apróra vágott ananász darabkákkal.

A megkelt tésztát enyhén lisztezett felületre borítjuk és 10 egyforma darabba vágjuk.



A darabokból gombócokat formázunk, lelapítjuk és sütőpapíros lemezre rakosgatjuk. Letakarjuk és kb. 30 percig pihenni hagyjuk.



Ezután a közepüket óvatosan benyomjuk egy kicsit, lisztbe mártott egyenes talpú bögrével, vagy üveggel.
Az így kapott mélyedést megtöltjük a töltelékkel. Ismét hagyjuk kb. 15 percet pihenni.

Sütés előtt a tészta széleit lekenjük a vízzel elkevert tojással, majd előmelegített sütőben 10-15 perc alatt készre sütjük.

4 megjegyzés:

  1. Jól néznek ki, és ananász + túróval igazásn finomak lehettek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :)
      Igen, a vártnál is finomabbak voltak.

      Törlés
  2. Tegnap elkészítettem, nagyon finom lett! :)
    Az egyetlen problémám az volt a recepttel, hogy a tészta hozzávalóiban 2 dl tej szerepel, viszont a leírásban csak 1 dl-re van szükség. De megoldottam. :)

    VálaszTörlés
  3. Örvendek, hogy ízlett! :)
    Szerintem a szükséges tej mennyisége a liszttől meg a tojások nagyságától is függ. Nekem is van, hogy ugyanez a receptet szerint készítem, viszont van amikor kevesebb tej kell hozzá. Azért örvendek, hogy sikerült megoldani. :)

    VálaszTörlés