2013. október 30., szerda

Mákos-szilvalekváros csavart briós




Dió vagy mák? Erre kíváncsi Szofika, az újabb SAD forduló háziasszonya. :) Nehéz megmondani, mert mindkettőt szeretem, a diót inkább süteményekben, a mákot pedig tölteléknek a kalácsokban, péksütikbe.
Rég nem készítettem valami mákosat, és péksüti úgy is kellett reggelire, uzsonnára, így gondoltam, hogy készítek egy finom mákos brióst. Igen ám, csak mivel az én férjuram nem nagyon kedveli a mákot, így mindig kell valamivel párosítanom, hogy ő is megegye. Próbáltam már almával és meggyel is, így nem volt semmi kifogása, még meg is dicsérte. Aztán megláttam Évánál pár napja, hogy mákos-szilvalekváros darázsfészket készített, gondoltam megpróbálom én is, így született meg a mákos-szilvalekváros briós ötlete. Meg kell mondanom, hogy nagyon jó ez a variáció is, egy csésze tejjel finomat reggeliztünk.

Hozzávalók a tésztához:

- 1 tojás
- 1,3 dl joghurt
- 0,8 dl tej
- 50 dkg liszt
- 2,5 dkg friss élesztő
- 7 dkg cukor
- 1/2 citrom reszelt héja
- 4 dkg vaj

Hozzávalók a töltelékhez:

- 8 dkg darált mák
- 1 ek méz
- 4 dkg cukor
- 5 ek házi szilvalekvár
- 1/2 citrom reszelt héja

Lekenni: - 1 tojássárga + 1 ek viz

Elkészítés:

A tészta hozzávalóit, a vaj kivételével, a kenyérsütőgép üstjébe mérjük és elindítjuk a dagasztó/kelesztő programot.
Amikor már a tészta összeállt, több részletben hozzáadjuk az olvasztott vajat, mindig megvárva, hogy az előzőt beledolgozza a gép.
Dagasztás után lezárjuk a gépet, majd hagyjuk, hogy duplájára keljen a tészta.

Amíg kel a tészta, elkészítjük a tölteléket, amihez a mákot elvegyítjük a cukorral, majd a mézzel és szilvalekvárral kenhető masszává keverjük. A szilvalekvárt kanalanként adagoljuk hozzá, ne egyszerre, és csak annyit adjuk hozzá amitől egy könnyen kenhető tölteléket kapunk. Ha netán túl sűrűnek véljük, akkor adjunk hozzá még egy kevés lekvárt, ha pedig túl híg akkor adjunk hozzá még mákot.

Ezután a tésztát enyhén lisztezett dolgozófelületre borítjuk, átgyúrjuk, majd 10 egyenlő részre osztjuk. Nekem mindegyik darab 92 grammos volt. Mindegyik tészta darabot újabb két részre osztjuk, így összesen 20 darab lesz a végén. Megformázzuk kis gombócoknak, majd ha az összes tésztadarabot megformáztuk, akkor egyenként ovális alakúra nyújtjuk és megkenjük a mákos töltelékkel.


Ezt befedjük egy másik, ugyanakkorára kinyújtott tésztával. A sodrófával párszor végig megyünk rajta, majd egy derelyevágóval kb. 1 cm széles hosszanti csíkokat vágunk, a végeit egybe hagyva.


A végeit megfogjuk, és ellentétes irányba csavarjuk, hogy egy spirál jellegű rudacskát kapjunk.


Csiga alakba feltekerjük és egy sütőpapírral bélelt tepsire rakosgatjuk.


30 percig pihentetjük, majd lekenjük a vízzel felhígított tojássárgával és előmelegített sütőben, 180 fokon aranybarnára sütjük.

6 megjegyzés:

  1. Nagyon mutatós guszta! Ami lényeges hogy nagyon finom lehetett!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva! :) Finom volt nagyon, és neked köszönhetően a férjem is megette.

      Törlés
  2. Nagyon szép lett! Ez a szilvalekváros-mákos töltelék felkeltette az érdeklődésemet, teszek egy próbát vele én is:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Hajni! :)
      Próbáld csak ki ezt a párost, meglátod ízleni fog a családnak, nagyon finom. :)

      Törlés
  3. Fantasztikus párosítás, imádom!!!! Képzeld, én nagyon-nagyon szeretem a mákot, a SAD-ra mégis egy diós sütivel készülök... :)))

    VálaszTörlés