2013. december 18., szerda

Diós buborék kalács



A múlt hétvégén sikerült beszereznem egy nagy méretű kalácsformát (31x9x15 cm) és végre eltudtam készíteni a már nagyon rég elmentett buborék kalácsot. Az eredeti receptbe mákkal van készítve, de mivel nálunk csak én szeretem a mákot, ezért diót tettem a töltelékbe. Ami még változik nálam az eredeti recepthez képest, hogy nekem nem volt itthon 12,5 dkg tejszínem, csak 4 dkg, ezért helyette hozzáadtam 3 dkg olvasztott vajat és még pluszba 0,7 dl tejet. A töltelékben is kevesebb cukrot tettem, a többi pedig ugyanúgy van mint Limaránál. Sajnos fázis képeket nem tudtam készíteni,  mert időközben vendégeink érkeztek, és nem volt időm fényképezgetni.
Én most úgy írom le a receptet, ahogy én készítettem, de az eredeti receptet fázis fotókkal együtt megnézhetitek Limaránál.

Hozzávalók a tésztához:

- 14 dkg tej + 0,7 ld
- 4,6 dkg tejszín
- 1 kisebb tojás
- 6 dkg cukor
- 1 ek. burgonyapehely
- csipet só
- 45 dkg finom liszt
- 2 dkg friss élesztő

Hozzávalók a töltelékhez:

- 15 dkg darált dió
- 15 dkg finom liszt
- 10 dkg porcukor
- 8 dkg olvasztott vaj
- 1,5 dl tej
- 1 citrom reszelt héja
- csipet fahéj
- 2 tk. sütőpor

+ Lekenni: 1 tojássárga + 1 tk tej

+ Tetejére szórni: - 1 marék durvára vágott dió

Elkészítés:

A tészta hozzávalóit, a vaj kivételével, a kenyérsütőgép üstjébe mérjük és elindítjuk a dagasztó programot.
Amikor már a tészta összeállt, két részletben hozzáadjuk az olvasztott vajat, megvárva, hogy az előzőt beledolgozza a gép.
Dagasztás után lezárjuk a gépet, majd hagyjuk hogy duplájára keljen a tészta.

Még mielőtt kiborítanánk a megkelt tésztát, egy tálba keverjük össze a tölteléknek valókat.

Ezután a megkelt tésztát kiborítjuk egy enyhén lisztezett felületre, átgyúrjuk és 16 egyforma részre osztjuk. A tésztadarabokat gombócokká formázzuk, majd egyesével kör alakúra húzogatjuk, vagy ha könnyebb akár ki is nyújthatjuk kb. 2-3 mm vastagra. Mindegyik kör közepére egy evőkanálnyi tölteléket teszünk és óvatosan becsomagoljuk, összecsípjük az összeérő részeket, és gombócot formálunk.

A formát kibéleljük sütőpapírral, majd az aljába teszünk 8 gombócot egymástól kicsit elcsúsztatva, átlósan.

A többi gombócot úgy helyezzük az alsó sorra, hogy ne pont az alatta levőre kerüljön, hanem az alatta levő kettő közepére. (Fázisképeket találtok Limaránál.)
Tiszta konyharuhával letakarjuk és 1 órán keresztül kelesztjük.

Ezután lekenjük a tejjel hígított tojássárgával, megszórjuk a durvára vágott dióval és 170-180 fokra előmelegített sütőben kb. 40 perc alatt megsütjük.
15-20 perc után a tetejét takarjuk le alufóliával, mert hanem túl megég.
Rácsra téve hagyjuk kihűlni.


7 megjegyzés:

  1. Milyen jópofa, ezt én is ki fogom próbálni :-)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szép! Nekem jöhetne mákosan is:-)

    VálaszTörlés
  3. Gyönyörűséges, nagyon finom lehet! :)

    VálaszTörlés
  4. Szép!! Mákosan már elkészítettem, nagyon finom! :)

    VálaszTörlés
  5. Kedves Iza, kívánok Neked és családodnak békés, áldott ünnepet! :)

    VálaszTörlés
  6. Áldott, Békés Karácsonyt kívánok Neked! Legyen olyan szép az Ünneped, ahogy elképzelted! Csodás finom kalács!

    VálaszTörlés