2013. december 5., csütörtök

Mézeskalács Adventi naptár






Egy kicsit megkéstem ezzel a bejegyzéssel, de sajnos néha előfordul, hogy nem úgy alakulnak a dolgok ahogy mi elterveztük. De most végre itt van, mindenképpen megszerettem volna mutatni nektek is, mert ahhoz képes, hogy teljesen máshogy képzeltem el, a végeredmény mégis tetszik. :)
Szóval, már pár hete elkezdtem nézegetni Adventi naptár ötleteken a netten, nagyon sok érdekes és szép naptárt találtam, így elég nehezen tudtam eldönteni, hogy milyen is legyen. Végül Moha, 3 éve elkészített, naptára tetszett meg a leginkább, és gondoltam megpróbálom én is elkészíteni. A mézeskalács receptet Citromhabtól vettem, csak én fél adagból készítettem, és megkell mondjam, hogy nagyon megvoltam elégedve vele, tökéletes recept.

Piros-fehér-zöld színekben képzeltem el naptárt, de amikor elkezdtem keresgélni az ételfestéket a boltokban, csak pirosat és kéket találtam. Zöldet vagy sárgát sehol nem találtam, és már túl késő volt az internetről rendelni. Aztán amikor a mázba kevertem sehogy sem akart piros lenni, csak rózsaszín.  A kék festéktől sem lett olyan kék mint ahogy én szerettem volna, így születettek meg ezek a színek. Igaz nem olyan igazi Karácsonyi színek, de a célnak megfelel, és most már tetszik is. :)

Hozzávalók a tésztához:

- 50 dkg liszt
- 10 dkg porcukor
- 2 tk mézeskalácsfűszer
- 1 tk szódabikarbóna
- 22,5 dkg méz
- 6 dkg vaj
- 1 tojás

Hozzávalók a cukormázhoz:

- 1 tojásfehérje
- 1 tk ecet
- kb. 20 dkg porcukor
- 1 tk étkezési keményítő

+ ételfesték

Elkészítés:

A száraz hozzávalókat egy nagyobb tálba szitáljuk.

A mézet és vajat összeolvasztjuk, NEM forraljuk, csak addig melegítjük amíg a vaj felolvad.

A lisztes keverék közepébe öntjük az olvasztott mézet és vajat, és a villával felvert tojást. Kanállal elkeverjük, majd kézzel összegyúrjuk. Folpackba csomagoljuk, és hűtőbe tesszük 3-4 órára. Én este dolgoztam össze, és másnap estig volt a hütőbe.

A hütőből kivéve lisztezett dolgozófelületen alaposan átgyúrjuk a tésztát. Nagyon kemény a tészta amikor a hűtőből kivesszük, de pár perc után már elég jól lehet dolgozni vele. Kinyújtjuk kb. 3 mm vastagra a tésztát és a papírból elkészített sablonok mentén kiszabjuk a négy csillagot. Nekem két csillag 22 cm átmérőjű volt, a másik kettő pedig 20 cm. Szerintem sokkal jobb, ha nagyobb csillagokat készítünk, mert akkor kényelmesebben eltudjuk helyezni a figurákat rajta.
A kivágott csillagokat sütőpapíros lemezre helyezzük és 190 fokon kb. 8-10 perc alatt készre sütjük.

A maradék tésztát összegyúrjuk, majd újra kinyújtjuk és 24 darab tetszőleges formát szaggatunk belőle. Sütőpapíros tepsire sorakoztatjuk őket és 190 fokon 8-10 perc alatt megsütjük. Minden figura aljába még melegen beleszúrjuk a különböző méretre vágott hurkapálcát.

A mézeseket hagyjuk teljesen kihűlni mielőtt díszítenénk. Én este süttem meg, és másnap délelőtt díszítettem.

Az irókához a porcukrot átszitáljuk a keményítővel együtt. A fehérjéhez adjuk az ecetet és egy kanál átszitált porcukrot, majd gépi habverővel kemény habbá verjük, miközben kanalanként adagoljuk hozzá a porcukrot.
Csak annyit porcukrot adjunk hozzá, hogy a massza jó sűrű legyen, de azért még egy kicsit folyós. Akkor megfelelő ha nagyon lassan folyik le a habverőről a hab. Meglehet, hogy nem lesz szükségünk az egész cukorra, ez a tojás méretétől is függ.
Ha elkészült, zacskóba töltjük, elkötjük a felső részét és apró lyukat (1 mm) vágunk a zacskó sarkán.
Tetszés szerint írókázzuk a csillagokat, majd száradás után kevés mázzal egymásra ragasztjuk őket.
A figurákat beszámozzuk 1-24-ig, és díszítjük őket. Száradás után a csillagalapba szurkáljuk valamennyit.


Tapasztalatok:

1. A tészta receptje nagyon jó, könnyen összeáll és nagyon jó dolgozni vele. A hűtőből kivéve nagyon kemény, de pár gyúrómozdulat után megpuhul. Lisztezett felületen könnyen kinyújtható.

2. Következőkor nagyobb alapot (csillagot) fogok készíteni, mert akkor jobban eltudom helyezni (szurkálni) rajta a mézeskalácsokat. Szerintem jobb ha az alap egy kicsit vastagabb, mondjuk nem 3 mm hanem 5 mm, mert akkor nem lesz túl kemény hűlés után. Én 3 mm vastagságúra vágtam ki, és hűlés után nem tudtam volna beleszurkálni a pálcikákat, mert nagyon kemény volt és biztos vagyok benne, hogy eltörött volna.
Végül csütörtökön este dolgoztam össze a tésztát, másnap estig a hűtőben volt, pénteken megsütöttem, szombaton pedig írókáztam, és csak vasárnap délelőtt állítottam össze. Ekkor már jól megvolt puhulva a mézeskalácsalap, és könnyen beletudtam szurkálni a pálcikákat.

3. Amikor a formákat készítjük, sütés után ajánlatos gyorsan beleszúrni a hurkapálcikát, mert ha nem vagyunk elég gyorsak akkor hamar megkeményednek és már nem lehet beleszúrni.
Én nem gondoltam, hogy ilyen hamar megkeményednek és csak 17 darabba sikerült beleszúrni a pálcikát, de szerencsémre maradt meg tészta, így tudtam még pluszba készíteni formákat.
Amikor elkezdtem beleszurkálni a pálcikákat volt egy pár ami túl hosszúnak bizonyult, ezeknek végét egy patentfogó segítségével csíptem le. :)  

4. Az írókával egy kicsit gondom volt, mert nem tudtam pontosan, hogy milyen is kell legyen, még soha nem csináltam, és képeken nem igazán látszik, hogy mennyire kemény vagy folyós kell legyen. Így utólag azt gondolom, hogy nekem egy kicsit keményre is sikerült, a terülőmáz nem lett olyan szép.
Kiskanállal tettem a mézeskalácsra és a kiskanál hátával próbáltam elsímitani, valamint az asztalhoz ütőgetve, hogy mindenhova jusson a mázből.

5. Mindenhol azt olvastam, hogy egy egyszerű nylon zacskóba kell tenni a cukormázat, végét legumizni, a hegyén pici lyukat vágni, és lehet is írókázni. Na nekem ez nem ment. Vagyis folyt a lyukon a máz, de vastagon, és nem lett olyan szép vékony mint ahogy szerettem volna. Ezért másként is diszítettem, minthogy tervbe volt véve.
Szerintem a zacskó nem volt jó amit használtam. Túl vékony volt, semmi tartása nem volt, és bármennyire is kicsi lyukat vágtam volna menet közben egyre vastagabb lett a minta. Következő alkalomra beszerzek egy vastagabb fajtát, olyan önzáródó tasakot, hátha azzal sikerül majd vékonyabb csíkokat húzni.

6. Azt gondoltam, hogy majd pár nap elteltével a cukormáz leesik a mézeskalácsról, különösen a pöttyök és a csíkok, de ma már 6. napja és minden a legnagyobb rendben.

7. Összességében megvagyok elégedve a végeredménnyel, nem ilyen színeket terveztem, de amikor megláttam a rózsaszínt, gondoltam, hát akkor hadd legyen egy vidám adventi naptárunk.
Ahhoz képest hogy most csináltam először mézeskalácsot írókázással együtt, elég jól sikerült. Sokkal nehezebbre vártam, és hogy sokkal több időt fog felvenni a díszítés. Már tervezem a következő adagot, és alig várom, hogy újra díszíthessek. :)


13 megjegyzés:

  1. Nagy élmény lehetett:) de egy biztos nagyon sokat lehet ebben fejlödni.A simitózáras vastag zacskó jó ötlet és nagyon pici lyukat kell vágni az van hogy eltömeszelödik akkor egy fogpiszkálóval kitisztitom, és a porcukornál alap hogy át kell szitálni ha van lehetőséged kávédarálón átdarálni lisztszerü kell hogy legyen.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, nagyon élveztem a díszítést, és a végére már elég jól belejöttem. :)
      Én a kristálycukrot daráltam le kávédarálón, és kétszer szitáltam át a porcukrot. Köszönöm a tanácsokat! :)

      Törlés
  2. Nagyon szép lett!! Olyan sok munka van egy ilyenben, de tudom, hogy mikor kész van, nagyon tud az ember örülni neki. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen! :)
      Valóban van munka vele, de teljes mértékben megéri a fáradozást. Még mindig örömmel tölt el amikor rá nézek. :)

      Törlés
  3. Csodaszép:) Én éppen ilyen színeket kerestem és nem találtam:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Kati. :) Én a Kauflandba vettem az ételfestéket, kis üvegecskékben vannak és csak 1 lejbe kerül.

      Törlés
  4. Nagyon szépek lettek! Tetszenek a színei is, finom pasztell, igazi télies :-)

    VálaszTörlés
  5. Szépek lettek! A színe is csodás!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Hajni! :) Most már én is megbarátkoztam a színével. :)

      Törlés
  6. Milyen ötletes, nagyon tetszik! :) És a színe szerintem így tökéletes, nagyon szépek ezek a visszafogott, pasztell színek! :) Ügyes vagy! :)

    VálaszTörlés
  7. Ötletes és szuper ádventi naptár! Nagyon tetszik! :)

    VálaszTörlés
  8. Ó, de szép lett! Olyan "hazaértem" érzésem van mikor ránézek:)

    VálaszTörlés