2013. december 9., hétfő

Répás-diós keksz


A SAD (Süss! Alkoss! Díszíts!) legújabb fordulójának háziasszonya Ági, ki arra kérte a résztvevőket, hogy a közelgő Karácsony alkalmából készítsünk valamilyen gasztroajándékot. Mi is lehet jobb ilyenkor, mint egy karácsony illatú/fűszerezésű keksz. :) A receptet Trollanyunál találtam, ő pedig Ildi Kokkitól blogkóstolta. Én egy kicsit módosítottam rajta ahhoz mérten, hogy milyen hozzávalóm volt itthon. Olyan finom illata volt már amikor csak összegyúrtam, arról nem is beszélve, hogy amikor sült az egész lakásban lehetett érezni azt a kellemes, finom karácsonyi illatot.
Szóval, én ezzel a keksszel szeretnék jelentkezni a SAD-re, mert szerintem jól megállja a helyét gasztróajándékként, bárki is kapná. :)

Trollanyu, Ildikó köszönöm a keksz receptet, nagyon finom volt, nem vallott szégyent, sőt nagyon megvolt dicsérve! :)

Ági, neked sok sikert az összefoglaló megírásához! :)

Hozzávalók:

- 12 dkg dió
- 15 dkg sárgarépa
- 30 dkg liszt
- 15 dkg vaj
- 9 dkg (barna)cukor
- 1 tojás sárgája
- csipet só
- 1 tk. sütőpor
- 1 tk. vaníliaaroma
- 1 tk. rumaroma
- 2 tk. mézeskalács fűszerkeverék
- 1 narancs héja és kb. 4 ek narancslé
+
- 10 dkg étcsokoládé
- 1 tk olaj

Elkészítés:

A diót megpirítjuk, kihűtjük és ledaráljuk.

A répát megpucoljuk és kis lyukú reszelőn lereszeljük.

A száraz anyagokat egy nagyobb tálba mérjük és összekeverjük, majd elmorzsoljuk a vajjal.
Hozzáadjuk a répapürét, a tojássárgát, az aromákat, a reszelt narancs héjat és gyorsan összedolgozzuk annyi narancslével, hogy jól összeálljon a tészta (nekem 4 evőkanálnyi narancslére volt szükségem).
Egy kicsit ragadós a tészta, ezért kevés liszttel megszórjuk a felszínét és cipót formázzunk előle, majd folpackba csomagolva a hűtőbe tesszük egy éjszakára. Én csak 4 órát hagytam pihenni a hűtőbe, nem egész éjszaka, és így is jól tudtam dolgozni vele.

A hűtőből kivéve a tésztát kb. 2-3 mm vastagságúra nyújtsuk, majd tetszőleges formákkal kiszúrjuk. Sütőpapíros tepsire sorakoztatjuk és 170 fokon kb. 10-12 perc alatt aranybarnára sütjük.

A sütőből kivéve még puhák a kekszek, de ahogy hűlnek úgy megkeményednek. Nekem 80 darab kekszem lett ebből az adagból.

Az étcsokit az olajjal vízgőz fölött megolvasztjuk, majd tetszés szerint díszítjük a kekszeket. Megpróbáltam belemártogatni a csokiba, csakúgy mint a lányok, de nekem nem lett eléggé folyékony a csokim, így elég vastagon ragadt rá a kekszekre, így inkább csak kiskanállal csíkoztam be őket.

Nekem személy szerint csoki nélkül jobban ízlenek a kekszek, hagytam is meg párat csak úgy "szárazon", mert így jobban érezni az aromákat, a csoki nem üti el az ízét. De természetesen a csokis változat is nagyon finom, ajánlom mindenkinek elkészíteni, nem fogjátok megbánni!


6 megjegyzés:

  1. Különleges, finom kekszet készítettél. Biztosan hamar elfogy karácsonyig készítheted a következő adagot.:-))

    VálaszTörlés
  2. Hú! Ezt imádnám! :) Nagyon finom lehet!

    VálaszTörlés
  3. Egészséges és nagyon finom is lehet, nem beszélve arról, hogy milyen szép! :)

    VálaszTörlés
  4. Szép is lett és meghiszem, hogy finom is:-)

    VálaszTörlés
  5. Nagyon szépek lettek, ezt az én családom is nagyon kedveli:) Örülök, hogy nektek is ízlett:)

    VálaszTörlés
  6. Finom lehetett a kekszed, mert gondolom azóta már jól megfogyatkozott!

    VálaszTörlés