2013. február 13., szerda

Dán briós diós-mogyorókrémmel töltve


Amikor rábukkanok egy új blogra, akkor először mindig a kelt tésztákat nézem meg, hátha találok valami újat amit még nem próbáltam. Aki követi a blogomat, az már biztos rájött, hogy nagy kelt tészta rajongó vagyok, szeretek dolgozni is vele, és természetesen enni is. :) Ezért mindig próbálok valami újat keresni, új formázási ötleteket találni.
Ezt a brióst ugyan azon a blogon találtam, mint a karamellás rózsakalácsot , sokat nem is vártam az elkészítésével, mert nagyon tetszett, és a töltelék is finomnak tűnt. Meg kell hogy mondjam, hogy nem csalódtam, nagyon finom reggelit sikerült összehoznom. :)
Az elkészítés hosszú leírása ne ijesszen el senkit, mert nem olyan bonyodalmas, mint ahogy gondolnánk. Nagyon jó a tésztája, könnyű dolgozni vele, igaz egy kicsit több idő kell neki, mint egy egyszerű péksüti elkészítéshez, de megéri.

Hozzávalók a tésztához:

- 50 dkg liszt
- 2,5 dkg friss élesztő
- 10 dkg cukor
- 2 tojássárga
- 2,5 dl tej
- 10 dkg vaj
- csipet só
- 1 tk rumesszencia

Hozzávalók a töltelékhez:

- 10 dkg darált dió
- 4 ek mogyorókrém
- 3 ek habtejszín

+ Lekenni: - 1 tojássárga + 1 ek tej


Elkészítés:

A tészta hozzávalóit, a vaj kivételével, a kenyérsütőgép üstjébe mérjük és elindítjuk a dagasztó/kelesztő programot.
Amikor már a tészta összeállt, több részletben hozzáadjuk az olvasztott vajat, mindig megvárva, hogy az előzőt beledolgozza a gép.
Dagasztás után lezárjuk a gépet, majd hagyjuk, hogy duplájára keljen a tészta.

Ha nincs kenyérsütő gépünk, és kézzel dagasztjuk be a tésztát, akkor 1 dl langyos tejbe elkavarunk 1 tk cukrot és lisztet, majd belemorzsoljuk az élesztőt. Az edényt lefödjük és langyos helyre tesszük.
A lisztet dagasztó tálba szórjuk, közepében kis fészket formálunk, beleütjük a tojássárgákat és egy kicsit elkavarjuk a körülötte levő liszttel. Ráöntjük a felfutott élesztőt majd a többi hozzávalóval alaposan kidagasztjuk. Tiszta konyharuhával letakarjuk, és duplájára kelesztjük.

Amíg kel a tészta, a tölteléknek valót elkészítjük, amihez a mogyorókrémet elkavarjuk a darált dióval. Nekem túl sűrűnek tűnt, és ezért tettem bele még 3 ek tejszínt.

Ezután a tésztát a dolgozófelületre borítjuk (nem szükséges, hogy lisztezett legyen, mert nem ragad a tészta), enyhén átgyúrjuk, majd 16 egyenlő részre osztjuk. Nekem mindegyik darab 62 grammos volt.

Ha megvagyunk a tészta feldarabolásával, akkor mindegyik darabot ellapítjuk az ujjainkkal, majd a közepébe teszünk 1-1 teáskanálnyi diós tölteléket. Becsomagoljuk és gombóccá formáljuk.


Ha az összes tésztadarabot megtöltöttük, és becsomagoltuk, akkor egyenként ovális alakúra nyújtjuk (kb. 14 cm hosszú, 8 cm széles), vigyázva, hogy a töltelék ne jöjjön ki belőle nyújtás közben. Derelyevágóval vagy pizzavágóval, 5 hosszanti csíkot vágunk, a végeit egybe hagyva.


A végeit megfogjuk, és ellentétes irányba csavarjuk, hogy egy spirál jellegű rudacskát kapjunk. Csiga alakba felcsavarjuk, és a muffin sütő tepsi mélyedéseiben levő papírkosárkákba tesszük.


Letakarjuk, és duplájára kelesztjük, majd a tejjel elkavart tojássárgával lekenjük és 180 fokon aranybarnára sütjük. (kb. 15 perc)

Önmagában, vagy porcukorral enyhén megszórva fogyasztjuk, egy finom tejes kávé mellé. :)

34 megjegyzés:

  1. Nagyon -nagyon jol neznek ki,es biztos nagyon fincsik!!

    VálaszTörlés
  2. Gyönyörűek, nagyon jó ez a formázás! :)

    VálaszTörlés
  3. Tök jó formázás! Nagyon tetszik! :-))

    VálaszTörlés
  4. Szuper jó! Vittem is a tehnikát:-)

    VálaszTörlés
  5. Nagyon jól néznek ki! Finom lehet.

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm szépen Lányok! :)

    VálaszTörlés
  7. Gyönyörűek!Bár menne nekem is:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen!:)
      Nyugodtan próbáld csak meg, nem olyan nehéz, biztosan menni fog. :)

      Törlés
  8. Ennek a receptnek alapján jutottam hozzád,Csató Anna hozta a linket a Facebookra,rögtön tudtam,hogy elkészítem,hát micsoda siker volt.Én is feltettem a receptet,természetesen megjelöltem a blogodat.Köszönöm!
    Utólagos engedelmeddel,elvittem a blogod linkjét:)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Rozi, üdvözöllek a blogon! :)
      Nagyon örülök, hogy elkészítetted Te is ezt a péksütit, és különösen annak, hogy nektek is ízlett. :)
      Megyek megnézem nálad is.

      Törlés
  9. Megcsináltam, nagyon finom!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ennek csak örülni tudok. :) köszönöm a visszajelzést! :)

      Törlés
  10. Ez a recept úgy tökéletes ahogy van.Semmit nem változtattam rajta.Egyszerű,mutatós gyors..Próbáld ki nyugodtan,sok sikert mindenkinek!Köszi a receptet!.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mónika, köszönöm a kedves szavakat és a visszajelzést! :)
      Örülök, hogy Te is elkészítetted! :)

      Törlés
  11. Megfogom csinálni, nagyon jól néznek ki! Egy más fajta kérdés, milyen kávéból csinálod a tejeskávét? Már nem lehet kapni olyan régi fajta kávékat, amiből régen csináltuk!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen kedves Névtelen. :) Ha elkészítetted, majd várom a visszajelzésed.
      A kérdésedre válaszolva, mi a Jacobs Krönung őrölt kávét használjunk. Én nem kávézom, a férjem pedig ezt a kávét szereti. Amikor tejeskávét készítünk, akkor a frissen lefőtt kávéból töltünk 1-2 ujjnyit a bögrébe, majd ízlés szerint felöntjük tejjel, esetleg édesítjük egy kevés mézzel.

      Törlés
  12. Köszönöm az ötletet :) Mivel csokikrémem épp nem volt itthon, gondoltam meggydzsemmel helyettesítem. Így is remek lett a végeredmény. A tetejére cukrozott diót szórtam. Fincsi lett, mindenki szereti :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én köszönöm a bizalmat! :)
      A töltelék bármire lecserélhető, ami éppen otthon van. Meggylekvárral is biztosan nagyon finom! Örülök, hogy Nektek is ízlett! :)

      Törlés
  13. Nagyon szép és biztosan finom.Holnap, vasárnap megsütöm.Örülök, hogy rátaláltam a facebokon a recepre, azonnal közzétettem, hogy mindenki elkészithesse.Köszönöm szépen!
    Rózsa

    VálaszTörlés
  14. Válaszok
    1. Köszönöm a visszajelzést! Remélem ízlett is. :)

      Törlés
  15. Megcsináltam már többször is,imádja a család! :-)köszönöm a szuper receptet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen! :) Örülök, hogy nálatok is sikert aratott ez a briós. köszönöm a viszajelzést! :)

      Törlés
  16. Sima cukrozott kakaòval is elkèszìthető?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zita, bármilyen töltelékkel elkészíthető, amit a család szeret. Esetleg a cukrozott kakaót egy kevés vajjal keverd ki, hogy ne legyen túl száraz a töltelék, de akár el is hagyható a vaj. Sok sikert hozzá! :)

      Törlés
  17. Csodaszépek el fogom késszíteni viszont annyit hadd kérdezzek hogy milyen tejszin kell bel??köszönöm��

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, kedves vagy! :) Habtejszínt használtam a töltelékben, bővítem a receptbe is. Sok sikert hozzá! :)

      Törlés
  18. Nagyon finom, kicsiket változtattam rajta: 40% teljeskiőrlésű liszttel, dió helyett földimogyoróval, 1 dkg vaníliás cukorral és 9 dkg barnacukorral készült, a töltelékben tejszín helyett tejjel készült, és a vaj fele margarin volt. Ja és mivel egy tojás eltört, három tojássárgája és egynek a fehérje került bele.
    Valamint egyszerűsítettem a formázást: miután kerek lapocskákat nyújtottam és megkentem a töltelékkel, egyszerűen kettéhajtottam, lenyomkodtam a széleit és kissé még hosszúkásabbra nyújtottam, bevagdostam és megcsavartam. És csak 12 részre osztottam, mivel annyi lyuk van a muffinsütőn :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Tulipan69, köszönöm a bizalmat! Örülök, hogy te is elkészítetted, még ha kis változtatással is. :)

      Törlés
  19. Megsütöttem ezt a gyönyörűséget, ezer köszönet érte! Nagyon finom lett, és a tésztája annyira "formatartó" hogy az a 2 db is, amit nem muffin formában sütöttem nagyon szép formás lett. Biztos, hogy a tésztáját máshoz is fel fogom használni, mert mindig problémát okozott (eddig), hogy a kalácsaim bár nagyon finomak, de elég laposak lettek. Köszönöm mégegszer a nagyszerű receptet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Vanda, ennek nagyon örülök! :) Valóban jó a tésztája, én is felhasználtam más péksütinél is.
      Köszönöm a visszajelzést! Szép délutánt! :)

      Törlés