2020. november 20., péntek

Túrós kalács teljes kiőrlésű lisztből (cukormentes)




Legtöbbször batyut készítünk túrós töltelékkel, de én most kalácsot készítettem finom  citromos, túrós töltelékkel. Továbbra is teljes kiőrlésű lisztből készült a kalács, és egy figyelmetlenségnek köszönhetően egy szem cukor sem került bele. Történt ugyanis, hogy nagy sietségemben kifelejtettem hozzáadni egy kevés mézet vagy cukrot, és csak akkor kaptam észbe amikor már fél órája pihent a bedagasztott tészta. Meglepetésemre, amikor leellenőriztem már szépen megvolt kelve, pedig azt gondoltam, hogy pont olyan állapotában van, mint pihentetés előtt. Eddig a biztonság kedvéért mindig adtam a tésztához legalább egy fél teáskanál mézet vagy cukrot, mert hogy mindenkitől csak azt hallottam, hogy ahhoz, hogy megkeljen a tészta, szükség van cukorra az élesztőnek.  Hát nem. Cukor nélkül is csodásra sikerült a kalács. 
Ha gazdagítani szeretnénk a túrós tölteléket, akkor adhatunk hozzá mazsolát vagy más aszalványt, kinek mi ízlik jobban. Nálunk ez elmaradt, mert én nem szeretem, de bátran állítom, hogy is nagyon finom lesz a kalács. :)

Hozzávalók a tésztához:

- kb. 3 dl tej
- 1 tojás
- 1/2 kezeletlen citrom reszelt héja
- 1 csipet só
- 4 dkg eritrit
- 40 dkg teljes kiőrlésű liszt
- 7 dkg búza sikér
- 1 cs. száraz élesztő
- 5 dkg vaj

Hozzávalók a töltelékhez:

- 30 dkg tehéntúró
- 1 kezeletlen citrom reszelt héja
- 1 mk vanília paszta vagy vanília eszencia
- 1,5 ek eritrit
- 1 ek zabpehelyliszt
- 1 tojás

Tetejét lekenni: - 1 tojássárga + 1 tk víz

Elkészítés:

2,7 dl langyos tejet a mixer táljába öntünk, majd hozzáadjuk a tojást, rászórjuk a sót, az eritritet, a reszelt citrom héját, a lisztet és a búzasikért, valamint az élesztőt. A dagasztóhoroggal elkezdjük összedolgozni, majd szükség esetén, több részletben hozzáadunk a megmaradt 0,3 dl tejből (esetleg többet is, ha szükséges).
Amikor már a tészta összeállt, 2-3 részletben hozzáadjuk az olvasztott és kihűtött vajat, mindig megvárva, hogy az előzőt beledolgozza a gép.
Egy közepesen kemény, könnyen kezelhető tésztát kell kapjunk.
(Szükség esetén, a tészta állagán javíthatunk egy kevés liszttel vagy tejjel.)

Dagasztás után lezárjuk a gépet, majd a tésztából cipót formálunk és vékonyan kiolajozott kelesztőtálba tesszük. Tetejét is lekenjük vékonyan olajjal, letakarjuk és duplájára kelesztjük.

A töltelékhez a túrót egy mélyebb tálba tesszük, majd egy villával alaposan elkeverjük a többi hozzávalóval.

Ha megkelt a tésztánk, enyhén olajozott felületre borítjuk, majd kb. 30 x 40 cm nagyságú téglalappá nyújtjuk és megkenjük a túrókrémmel.
Feltekerjük mint a bejglit, majd a kapott rudat hosszanti irányba félbevágjuk úgy, hogy az egyik vége egybe maradjon. A vágott rétegeket kifele fordítva összefonjuk a szárakat.

(Hogy érthetőbb legyen a formázás folyamata, erre a linkre kattintva találsz fázisfotókat, annyi különbséggel, hogy itt mákkal van megkenve a tészta.)

Sütőpapírral bélelt nagy kalácsformába (9,5 x 15 x 31 cm) tesszük, letakarjuk egy tiszta konyharuhával és 35 percet pihentetjük.

Ezután lekenjük a tejjel hígított tojássárgával és előmelegített sütőben, 180 fokon kb. 40-45 perc alatt aranybarnára sütjük.
A sütési idő csak tájékoztató jellegű, sütőtől függően változhat!

A sütőből kivéve, 5 percet a formába hagyjuk hűlni, majd a túllógó sütőpapír segítségével kiemeljük a formából a kalácsot, és rácson kihűtjük.

6 megjegyzés:

  1. Nagyon szép lett a kalácsod, finom, könnyűnek néz ki 😊

    VálaszTörlés
  2. Nagyon jól néz ki és biztos nagyon finom!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönönöm szépen Éva! Igen, nagyon finom volt. :)

      Törlés
  3. Szép lett a kalácsod, kívül, belül! Én is abban a tudatban voltam, hogy kell az a pici cukor az élesztőnek- ezek szerint anélkül is működik. Épp ezért a kenyérhez is mindig tettem picit. Eztán kihagyom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm neked is Gerdi! :)
      Eddig én is tettem mindig kicsi cukrot vagy mézet a sós kelt tésztához, de ez a kalács után rájöttem, hogy nem szükséges.

      Törlés