2012. február 6., hétfő

Rahátos kalács


Az Ünnepek nem telnek úgy el, hogy kalács ne kerüljön az asztalra, ez már hagyomány. Reggelire mindig kalácsot eszünk meleg kakaóval vagy tejes kávéval. Ez az idén Karácsonykor is így volt (vagyis már tavaly, csak egy kicsit elcsúszott a blogra való felkerülése), és az üres kalács mellett először készítettem ráhatós kalácsot is.
Az üres kalács receptem szerint készítettem el, és nagyon finomra sikerült, hamar elfogyott.

Hozzávalók 2 kalácshoz:

- 50 dkg finomliszt
- 2,5 dkg élesztő
- 2 dl tej
- 12 dkg cukor
- 1 egész tojás+1 tojássárga
- 8 dkg vaj
- csipet só
- 1 kk reszelt narancshéj
- 1 kk reszelt citromhéj
- 1 kk vanília
- 50 dkg rahát

+ 1 tojássárga lekenni

Elkészítés:

1 dl langyos tejbe elkavarunk 1 ek cukrot és lisztet, majd belemorzsoljuk az élesztőt. Az edényt lefödjük és langyos helyre tesszük.

A lisztet a cukorral és sóval elkavarjuk, majd a dagasztó tálba vagy egyenesen a dolgozó felületre szórjuk. A közepébe egy kis fészket formálunk és az egész tojást meg a tojássárgát beleütjük, hozzáadjuk a citrom és narancs reszelt héját, meg a vaníliát. Én egy kicsit elkavartam a tojásokat a körülötte levő liszttel, meghagyva a fészket, majd a már felfutott élesztőt ráöntöm, és a megmaradt tejjel együtt összedolgozom. Ekkor hozzáadom a felolvasztott vajat, dagasztani kezdem addig amíg jó hólyagos nem lesz.
Lágy tésztát kell kapjunk. Vigyázzunk, hogy ne adjunk hozzá túl sok plusz lisztet, mert akkor nem nő fel a kalács!
 
A megdagasztott tésztát tiszta konyharuhával letakarjuk, meleg helyre tesszük és duplájára kelesztjük. (nálam kb. 1 h volt)

Közbe a rahátot kb. 0,5 cm vastagságú hasábokra vágjuk.

Amikor a tészta duplájára kelt, lisztes felületen átgyúrjuk, majd 4 egyenlő részre osztjuk. Mindegyik részt egyenként, lisztezett felületen kinyújtjuk téglalappá, s elosztjuk rajtuk a rahátot.


Szorosan feltekerjük mint a bejglit, majd 2-2 rudat összefonunk, és sütőpapírral kibélelt kalács vagy püspökkenyérformában tesszük. Kb a forma közepéig kell érjen a kalács, majd letakarva újra duplájára kelesztjük.
Amikor már a tészta a forma pereméig ér, lekenjük tojássárgával és előmelegített sütőben pirosra sütjük (nálam 45 perc).

13 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta és finom lehet! Ez a rahát valami gyümölcs zselé?

    VálaszTörlés
  2. @Éva, a rahát török eredetű, gyümölcszselé-szerű, kockára vágott és porcukorba forgatott édesség. Mifelénk nagyon elterjedt és igen kedvelt édesség. Én leginkább kalácsba vagy kiflikbe szoktam tenni, mert magára eléggé édes.

    VálaszTörlés
  3. Tényleg nagyon guszta, én sem ismertem még!

    VálaszTörlés
  4. Én már tudtam, mi a rahát, láttam máshol:) Nagyon fincsi lehet, imádom a kalácsokat.

    VálaszTörlés
  5. Es mi tortenik a masik 1 dl tejjel? Mert az eleszto felfuttatasahoz csak 1 dl-t hasznalunk a szukseges 2dl-bol....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm az észrevételt, máris javítottam. A megmaradt tejjel együtt kell összedolgozni a tésztát, még mielőtt a vajat is hozzáadnánk.

      Törlés
    2. Szeretnem tudni,hogy a sutot hany fokra kell elomelegiteni es mikor kell csokkenteni a hofokot?Koszonom szepen!

      Törlés
    3. Kedves Névtelen, először is elnézést kérek a kései válaszért, de pár napig nem voltam internet közelben.
      A sütőt 175-180 fokra kell előmelegíteni, majd félidőben tetejét letakarni alufóliával, hogy ne égjen meg. A sütési idő csak tájékoztató jellegű, sütőtől függően változhat! Sok sikert hozzá! :)

      Törlés
  6. Örülök neki! :) Köszönöm a visszajelzést!
    Kellemes Karácsonyi Ünnepeket!

    VálaszTörlés
  7. Nagyon jol sikerult a kalacsunk a recept alapjan ,mi is nagyon szeretjuk a kalacsot .

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ennek csak örülök. :) Köszönöm, hogy írtál!

      Törlés
  8. Holnap sütök én is rahátos kalácsot remélem finom lesz!!

    VálaszTörlés