2013. január 18., péntek

Diós és mákos patkó (Bejgli)


Ezt a receptet még Anyósomtól tanultam évekkel ezelőtt, és azóta minden Ünnepre készítem. Nem igényel sok kelesztést, gyorsan megvan és nagyon finom. :)
Az idén, vagyis már a tavaly, nem én készítettem, mert tudtam, hogy megyünk haza, és akkor ott már szépen sülve vár minket a finom diós-mákos patkó. :)

Hozzávalók a tésztához:

- 50 dkg liszt
- 25 dkg margarin VAGY 20 dkg zsír (vagy 12 dkg margarin+10 dkg zsír)
- 2 tojás
- 5 dkg cukor
- 2,5 dkg friss élesztő
- 2 dl tej
- csipetnyi só

Hozzávalók a diós töltelékhez:

- 15 dkg darált dió
- 8 dkg cukor
- 1 cs vaníliás cukor
- 1 ek reszelt citromhéj
- 1,5 dl tej

Hozzávalók a mákos töltelékhez:

- 15 dkg darált mák
- 10 dkg cukor
- 1 cs vaníliás cukor
- 1 ek reszelt citromhéj
- 1,5 dl tej

+ Lekenni: 1 tojássárga+1 ek víz

Elkészítés:

1 dl langyos tejbe elkavarunk 1 tk cukrot és lisztet, majd belemorzsoljuk az élesztőt. Az edényt lefödjük és langyos helyre tesszük.

A diót és mákot, külön-külön, elkeverjük a cukrokkal, ízesítjük a citromhéjjal majd hozzáadjuk a tejet és összemelegítjük.

A lisztet a dagasztó tálba vagy egyenesen a dolgozó felületre szórjuk. Beletesszük a zsiradékot és elmorzsoljuk a liszttel.
Ezután hozzáadjuk a tojásokat és a felfuttatott élesztőt, majd a többi hozzávalóval egy laza, rugalmas tésztát gyúrunk.

Nem kell sokat dagasztani a tésztát, gyors mozdulatokkal kell összeállítani.

Cipót formálunk, letakarjuk egy tiszta konyharuhával, és 20 percet pihentetjük.

Ezután a tésztát 4 egyenlő cipóra osztjuk, majd egyenként kb. 0,5 cm vastagságú téglalap alakúra nyújtjuk. Megkenjük a töltelékkel, kettőt diós töltelékkel, a másik kettőt pedig a mákos töltelékkel.

A tésztát óvatosan és szorosan feltekerjük, majd sütőpapíros tepsibe rakjuk.

Lekenjük a vizel elkevert tojássárgával, megszurkáljuk egy hústűvel az oldalát, hogy sütés közben ne repedjen szét és előmelegített sütőben 25-30 perc alatt szép pirosra sütjük.

6 megjegyzés:

  1. Csodaszépek, én még sose készítettem, Párom nagymamája szokta:)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szépek lettek! Az én első alkotásom mind kirepedezett, de attól finom volt:-) tapasztalat:-)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon szépek a bejglik, én szeretem a mákosat is meg a diósat is:)Most karácsonyra nem sütöttem, mert hajlamos vagyok felenni azegészet egyedül:)

    VálaszTörlés
  4. Nem rég volt nálam is, de most is ennék...Főleg mákosat!

    VálaszTörlés
  5. Szépek és formásak a patkók! Mivel karácsonyra nem én sütöttem, hanem nekem sütöttek, így most ebben a hónapban magam is megsütöm. Imádom a dióst, de a mákos a nyerő!!!!:)

    VálaszTörlés
  6. Karácsonyra szoktam sütni, de most valahogy elmaradt és érztük hiányát, hiába volt ott a többi finom aprósüti meg kalács.
    Olvasom, hogy élesztős, hát én is így készítem.

    VálaszTörlés