2020. április 22., szerda

Diós-csokoládés csillagkalács


Továbbra sem enyhül a kelt tészták iránti rajongásom, ha tehetném minden nap készítenék valami finomságot kelt tésztából. Lehet kalács vagy péksütemény, nem számít, csak érezhessem ahogy pár alapanyagból ilyen csodaszép dolgok állnak össze. Már nem is tartom számon hányféle formázást próbáltam ki, vagy milyen ízesítésben.
Legutóbb ezt a diós-csokoládés csillagkalácsot készítettem, és gondolom, mondanom sem kell, hogy szinte egy nap alatt tüntettük el, annyira ízlett. :)
Csak bátorítani tudlak titeket is, hogy próbáljátok ki! Nem fogjátok megbánni, nagyon finom. :)

Hozzávalók a tésztához:

- kb. 2 dl tej
- 1 tojássárga
- 1 ek méz
- 30 dkg teljes kiőrlésű liszt
- 5 dkg búzasikér
- 1 csipet só
- 5 g száraz élesztő
- 3 dkg olvasztott és kihűtött vaj

Megj: A tej mennyisége változhat a liszt minőségétől. Ha kézzel dagasztunk vagy nagyon párás a levegő, akkor kevesebb tej szükséges hozzá.

Hozzávalók a töltelékhez:

- 16 dkg darált dió
- 1/2 kezeletlen citrom reszelt héja
- 5 dkg olvasztott étcsokoládé
- kb. 0,3 dl forró tej
- 1 tk méz, vagy ízlés szerint

Tetejét lekenni: - 1 tojássárga + 1 tk víz

Elkészítés:

1,5 dl langyos tejet a mixer táljába öntünk, majd hozzáadjuk a tojássárgát és a mézet. Rászórjuk a sót, a lisztet és búzasikért, valamint az élesztőt. A dagasztóhoroggal elkezdjük összedolgozni a tésztát, majd szükség esetén, több részletben hozzáadunk a megmaradt tejből (esetleg többet is, ha szükséges).
Amikor már a tészta összeállt, 2-3 részletben hozzáadjuk az olvasztott és kihűtött vajat, mindig megvárva, hogy az előzőt beledolgozza a gép.
Egy sima, könnyen kezelhető tésztát kell kapjunk.
(Szükség esetén, a tészta állagán javíthatunk egy kevés liszttel vagy tejjel.)

Dagasztás után lezárjuk a gépet, majd a tésztából cipót formálunk és vékonyan kiolajozott kelesztőtálba tesszük. Tetejét is lekenjük vékonyan olajjal, letakarjuk és duplájára kelesztjük.

A tölteléknek valókat összekeverjük. Vigyázzunk arra, hogy csak annyi tejet adjunk hozzá, hogy egy könnyen kenhető masszát kapjunk, de ne legyen túl folyós.

Ezután, a megkelt tésztát 3 egyenlő részre osztjuk, és kis cipókat formálunk belőle.

Mindegyik cipót, egyenként kb. 24 cm-es körré nyújtjuk. Én az első tésztát sütőpapíron nyújtottam ki, majd a papírral együtt átemeltem a tepsire. Egyenletesen rákenjük a töltelék felét, majd beborítjuk a második körlappal. Erre rákenjük a megmaradt tölteléket, majd befedjük az utolsó körlappal.
Megj: A második és harmadik cipót enyhén lisztezett felületen nyújtjuk ki.

Egy lisztbe mártott 6 cm-es pohárral lenyomjuk a tészta közepét, de ügyeljünk arra, hogy NE szakítsa át a tésztát.

A külső részt 16 egyforma cikkre vágjuk.


Minden egymás melletti tésztacikket befele 2x - 3x megtekerjük, majd összecsípjük a végeket.



Letakarjuk egy tiszta konyharuhával, és 20 percet pihentetjük.

Lekenjük a vízzel hígított tojássárgával, majd 180 fokra előmelegített sütőben kb. 25-30 perc alatt készre sütjük.
A sütési idő csak tájékoztató jellegű, sütőtől függően változhat!

8 megjegyzés:

  1. Csodás látványnak is de gondolom az íze is ilyen finom! Én is nagyon szeretem a kelt tésztákat kalácsokat. Azért sokszor meggondolom hogy süssek-e mert férjuram viszont nem rajong annyira érte frissen megkóstolja aztán marad rám meg a mélyhűtőre ahonnan apránként szedegetem ki!

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm szépen, Éva! :)
    Én is megszoktam csodálni a te kelt tésztáidat. :)
    Igen, egy kicsit nehéz 1 személynek sütni kelt tésztát, főleg, hogy sokáig nem marad friss. De, a mélyhűtős megoldás nagyon jó, így bármikor előveheted. :)

    VálaszTörlés
  3. Valóban csodaszép lett, és nem utolsó sorban nagyon finom is lehetett! 😋

    VálaszTörlés
  4. Ez gyönyörű!
    Ne is mondd, én is folyton sütnék- úgy kell visszafognom magam. A kelt tészta nekem is a kedvencem, végtelen sok lehetőség rejlik benne. És olyan finomak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm neked is Gerdi! :)
      Igen, én is ezért szeretem a kelt tésztát és soha meg nem unom, végtelen "arca" van. :)

      Törlés